لذت لباس پوشیدن

بهینه سازی خلق و خو از طریق لباس پوشیدن

اگر ادعا کنیم کووید به عنوان یک بیماری همه گیر تمامی جنبه‌های زندگی و وجودی ما را تغییر و تحت تاثیر قرار داد، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. از جمله‌ی این تغییرات می‌توان به تاثیر غیر قابل انکار آن در انتخاب‌های ما در مد و سبک پوشش اشاره کرد. شروع همه‌گیری استفاده از لباس‌های معمولی، شلوارهای راحت و لباس‌های مخصوص جلسات در زوم را به ارمغان آورد. طوری‌که کمد لباس‌هایمان به کلی دچار تحول شد.

دوپامین چگونه در لباس پوشیدن عمل می‌کند؟

دوپامین یک پیام رسان عصبی برای تقویت حال و خلق و خوی ماست. با پوشیدن یک رنگ، بافت، طرح یا سبک خاصی از لباس می‌توانیم ترشح دوپامین و حس خوبی که در درونمان ایجاد می‌شود را متوجه شویم.

دوپامین را می‌توان با انجام کارهای زیادی آزاد کرد. اما در مورد پوشش چیزهای عجیب و غریب که با سلیقه‌ی عمومی مطابقت ندارند مثل طرح‌های خال خال پلنگی یا رنگ‌های جیغ و روشن شاید این کارکرد را داشته باشد. دکتر “داون کارن” روانشناس مد و استاد روانشناسی در موسسه فناوری مد، برای نخستین بار از اصطلاح “لباس دوپامین” اسفاده کرد. اصطلاحی که به سرعت فراگیر شد.

لباس پوشیدن برای خوشحالی و تقویت خلق و خو

لباس دوپامین به سرعت در TikTok و Instagram محبوب شد، جایی که حساب‌های مد و اینفلوئنسرها به سرعت این ترند را پذیرفتند و ما اکنون می‌توانیم تأثیرات دوپامین را در روند فعلی مد ببینیم.

دوپامین لباس به معنای پوشیدن چیزی است که به شما احساس خوبی می‌دهد. برای برخی افراد، این یک تناسب در پوشش یا سیلوئت خاص و برای برخی دیگر، یک رنگ، چاپ یا بافتی منحصر به فرد است. برای همه‌ی ما اعتماد به نفس زمانی به دست می‌آید که بهترین احساس را داشته باشیم.

لباس دوپامین به افراد اجازه می‌دهد تا آزادانه سبک منحصر به فرد خود را بپذیرند. مانند “مری هیام” استایلیستی که وقتی برای اولین بار این موضوع را در TikTok شنید متوجه شد که با این ترند ارتباط می‌گیرد. هیام سال‌ها احساس می‌کرد که سبک خاص او کمی زیاده روی است اما حالا که مطابق سلیقه‌اش لباس می‌پوشد احساس راحتی بیشتری می‌کند.

هیام در این مورد می‌گوید: “این ترند بسیار به سبک شخصی و فلسفه استایل من مرتبط است. مد باید سرگرم کننده و شادی بخش باشد و من فکر می‌کنم شما باید آنچه را که می‌پوشید دوست داشته باشید. چند سال اخیر اوضاع بسیار آشفته بوده است. بنابراین یافتن شادی یا ارتقای خلق و خو با پوشیدن لباس‌هایتان طبیعی به نظر می‌رسد.”

چگونه دوپامین بپوشیم؟

حس و حال خود را بشناسید: پوشیدن دوپامین مربوط به لباس پوشیدن برای ارتقای خلق و خوی است. بنابراین اولین قدم این است که به حس و حال خود خوب فکر کنید. دکتر کارن پیشنهاد می‌کند اولین لحظات روز خود را با فکر کردن به احساس خود، رنگ‌ها، بافت‌ها و طرح و چاپ‌هایی که شما را خوشحال می‌کنند بگذرانید. سپس آن را بپوشید.

با کمد لباس خود شروع کنید: یکی از محبوب‌ترین جنبه‌های پوشیدن دوپامین این است که شما مجبور نیستید چیز جدیدی بخرید. هر چیزی که نیاز دارید به احتمال زیاد در کمد شما یافت می‌شود. برای احساس شادی نیازی به خرید یک سری لباس جدید ندارید. به لباس‌هایی که پیوسته به سمت آن‌ها جذب می‌شوید نگاه کنید. از خود بپرسید که در چه چیزی مشترک هستند و سپس آن ویژگی‌ها را دو چندان کنید. پس اگر متوجه شدید که به سمت لباس‌های قرمز یا کفش پاشنه‌دار جذب می‌شوید، آن‌ها را بیشتر بپوشید.

از صفحاتی که در فضای مجازی دنبال می‌کنید الهام بگیرید: اگر دائماً در بخش مد اینستاگرام و TikTok وقت صرف می‌کنید به پست‌هایی که می‌بینید و ویدیوهایی که تماشا می‌کنید توجه داشته باشید. چه ویژگی زیبا‌شناسانه‌ای باعث می‌شود دکمه‌ی لایک را فشار دهید؟

از رنگ درمانی استفاده کنید: رنگ درمانی قرن‌هاست که برای کمک به تعادل انرژی بدن و حتا التیام سلامت جسمی و روانی استفاده می‌شود. اکنون می‌دانیم که رنگ‌های خاص، احساسات خاصی را نشان می‌دهند. احساسات شخصی ما نسبت به رنگ بسیار ذهنی است. ممکن است برای شخصی صورتی یک رنگ خنثی باشد در حالی که فردی دیگر عاشق چاپ پلنگی است. بنابراین خیلی مهم است رنگ‌هایی را بپوشید که شما را خوشحال می کنند. صرف نظر از ترند روز.

بازی با بافت: با این که رنگ برای دوپامین پوشش مهم است، بافت لباس نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. به خصوص با رایج شدن بافت‌های متنوعی در مد نظیر: تور، مخمل و قلاب بافی که به طور فزاینده‌ای در حال محبوب شدن هستند. بازی با بافت، به ویژه به روشی که قبلن آن را تجربه نکرده‌اید، می‌تواند دوپامین را در شما افزایش دهد.

یک تکه در یک زمان: بهتر است یک تکه از پوشش را انتخاب کنید به خصوص اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید. این تکه ممکن است یک لباس، یک جفت کفش یا حتا یک اکسسوری باشد. سپس بر اساس آن به ظاهر خود شکل دهید. اکسسوری‌ای را انتخاب کنید که دوست دارید و بر اساس آن لباس ست کنید. اگر گردنبندی دارید که دوست دارید اما احساس می‌کنید که یک قطعه برای موقعیتی خاص است، آن موقعیت را ایجاد کنید!

دوپامین لباس در عمق خود ما را تشویق می‌کند تا نسبت به استایل خود احساس خوبی داشته باشیم. این موضوع به ما کمک می‌کند از پوشیدن چیزی که واقعن دوست داریم لذت ببریم. برخلاف خریدهای بی رویه یا لایک گرفتن در یک پست اینستاگرامی.

بیایید هر کجا که می‌توانیم شادی را پیدا کنیم، حتا اگر این شادی در پوشیدن یک لباس سرگرم‌کننده باشد.

 

منبع: byrdie.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.